Gaula 2007   Home

Billedet viser den sidste pool på Borten Losen stykket.

Norge og Gaula 2007

Vi – Ole og Carl valgte i år at tage af sted lige efter premieren den 1. juni

Lige op til premieren havde der været en kraftig flom med en vandføring på over 800m^2 / sek. Det er rigtigt meget vand, og da vi ankom til elven sent om aftenen, turde vi ikke at slå telt op der hvor vi plejede, vi kunde se at vandet i løbet af dagen havde stået ½ meter over det niveau hvor teltet skulle havde stået. Vi slog i stedet teltet op 30 – 40 meter væk fra elven, en til to meter højere oppe.

Næste morgen var vandet dog faldet yderligere, og Gaula begyndte at ligne sig selv, nu under 500 m^2/s

Vandtemperaturen var kun 5 grader og det var stort set umulig at fiske med andet end blink og orm.

Vejret var super godt med over 30°C hver eneste dag hele ugen, vi troede at det ville medføre voldsomme snesmæltninger oppe i fjellene, men det udeblev, og vandstanden faldt hele ugen igennem og endte på lige under 200m^2/s. Vandtemperaturen steg også hver dag så den efter en uge var nået helt op på over 13°C, det er en ganske imponerende stigning på kun en uge.

Billedet til højre er taget kl. 22 hvor vi er i gang med aftensmaden.

Vi fiske og fiskede og efter 3 dage fik Ole et kraftigt hug på orm. Vi fik aldrig fiske at se, og kunne kun drømme om størrelsen.

Dagen efter fik Ole igen hug, denne gang vad han mere heldig (og måske mere forsigtig, med liner og knuder) Efter en lang og flot kamp kunne vi lande en laks på over 13 kg 100 meter nedstrøms. det var en dejlig følelse og Ole´s absolut største fiske i Norge.

Dagen efter fik jeg endelig et hug, men jeg opdagede det ikke i første omgang fordi jeg troede at det var et bundhug. Efter flere forgæves forsøg på at få linen fri, begyndte jeg at gå baglæns med strakt stang og tommelfingeren på mulithjulet, det fik endelig laksen til at flytte sig, og den var stor og tung, men efter endnu 5 minutters fight sprang linen, den sidste meter var flosset af skarpe sten. Det var surt, og jeg var nok lidt irriteret på mig selv over at det ikke ville lykkedes.

Dagen efter var det så i gen Oles tur, denne gang var det Laksen som gik tur med Ole og ikke omvendt, efter en dramatisk lang fight kunne vi lande en kæmpe laks på 15,3 kg !!! Ole stoppede den lige før en foss langt nede på nabo valdet – Det var en flot kamp og endnu en gang Ole´s absolut største laks i Norge.

Den næst sidste dag lykkedes det så endelig for mig, med en flot fisk på 9kg, turen var dermed også redet for mig.

Mig selv med en Laks på 9 kg.

De to næste billeder er Ole med en på godt 12 kg og den største på over 15 kg.

Alt i alt en rigtig god tur med masser af kg. laks super godt vejr, men rigtigt meget vand i elven, og hver eneste dag var det en ny elv fordi både vandstand og temperaturen ændrede sig hele tiden.